Totalt antall sidevisninger

Lefsekliiin - lefserull med kald ribbe - hvordan bruke rester av julematen

Jeg er vokst opp med mammas sprøstekte skinkestek og hjemmelagde surkål på julaften. Jeg tror mamma og pappas endret sin tradisjon fra ribbe til skinkestek fordi vi barna ikke likte så godt ribbe - det var for mye fett! Rester av julens skinkestek, julepølser og medisterkaker ble brukt på ulike måter. Jeg har endret min juletradisjon etter jeg giftet meg. Nå spiser vi pinnekjøtt julaften. Derfor steker vi svineribbe Lille julaften. Restene etter dette måltidet blir brukt i lefser!


En pakke ferske potetlefser
Kald sekt ribbe - skinkestek
Kald stekt medisterkake - medisterpølse
Svor, ekte eller i poser fra Maarud
Kald surkål
Syltet agurk
Tyttebærsyltetøy
Grov sennep
Brunost (tynne skiver)

Smør et tynt lag med grov sennep utover lefsa
Del opp kjøtt, medisterkake og pølser i små litt lange biter
Legg dette i lengderetningen midt i lefsa
Strø på svor i småbiter
Spre en skje med surkål over 
Skiver av syltet agurk og
2 ts tyttebærsyltetøy

For de som tør: En tynn skive brunost spres langsmed som en topping
Rull sammen lefsa og del den i tre biter.

Serveres med kald juleøl og en liten akevitt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar