Totalt antall sidevisninger

Eplekake fra Freias håndbok, Moderne baking (1960)

Jeg kan huske mammas Freia-bok. Hver gang hun tok boka frem fra skuffen på jakt etter eplekakeoppskriften, kan jeg huske at jeg luktet på boka. Jeg syntes det duftet kake av selve boka. Og det gjorde det nok, jeg synes ennå at det er kakelukt å spore i denne gamle boken, som nå står i min bokhylle. Her er en veldig god eplekake. Jeg pleier å justere mengden sukker etter hvor syrlige epler jeg har i kaken.

100 gr smør  og 2 dl sukker røres hvitt
(ca 4 minutter med miksmaster)
Tilsett 1 egg (romtemperert) og pisk dette sammen med smøret og sukkeret
4 dl hvetemel og 2 ts bakepulver siktes i røren
1 1/2 dl melk tilsettes og piskes sammen til en litt tykk røre

Legges i en smurt rund kakeform (bakepapir i bunnen) jeg bruker en form som er 22 cm

Skrell 2 store epler og del i båter som rulles i sukker og kanelblanding på et stykke matpapir.
Legg eplebåtene ned i røren i et tett mønster.

Kaken stekes midt i ovnen på over/undervarme 200 grader C i ca 45-50 minutter. Sjekk med kakestikke. Dekk til kaken på toppen hvis du ser at den blir for mørk.
La kaken avkjøles før du løsner den fra kanten og tar den ut av formen. Snu den opp ned på en tallerken og fjern bakepapirer i bunnen og legg den riktig vei på et kakefat.

Det er også godt med hakkede mandler på toppen (før du steker kaken), hvis du liker det! Serveres med vaniljeis eller pisket krem!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar